Manifest Descobrir - "Finestra o passadís? Si tries Catalunya, ho tens tot": descobreix la campanya de promoció del turisme de proximitat!

Per un nou model de turisme al servei del país

El turisme de proximitat català fa una crida a fer costat al turisme de casa aquest estiu. Les confederacions d’agroturisme, la revista Descobrir Catalunya i els impulsors del “Manifest Descobrir per un turisme al servei del país” han llançat aquest dimecres una campanya publicitària que crida la ciutadania a fer turisme de proximitat aquest estiu.

Després d’un 2020 de grans pèrdues per al turisme rural, la gran esperança del sector és que aquest 2021 es puguin assolir bones xifres d’ocupació que permetin compensar els mesos complicats, i és per això que necessiten l’aposta conscient i decidida de la ciutadania per ajudar a remuntar el sector.

La campanya juga amb una de les preguntes que més es formulen als aeroports durant la temporada turística: “finestra o passadís?” I la respon amb un: “Si tries Catalunya, ho tens tot”, acompanyada d’una imatge gràfica que convida a canviar l’estretor d’un passadís d’avió per bucòlics camins a l’aire lliure i per les finestres i balconades de les cases rurals del país. “Aquest estiu, fem costat al turisme de casa”, rebla la campanya.

La presentació s’ha fet aquest dimecres 2 de juny al Col·legi de Periodistes de Barcelona, i ha comptat amb la participació del director de la revista Descobrir Catalunya, Joan Morales; el president de la Confederació del Turisme Rural i l’Agroturisme de Catalunya (TURALCAT), Carles Barcons; Conxa Jufresa en nom de la Confederació Catalana d’Agroturisme i Turisme Rural (CONCATUR); i la gerent de l’Associació Turisme Rural Girona, Costa Brava i Pirineu, Teresa Vilà. Es tracta de les tres entitats de referència del sector del turisme rural que agrupen, sumades, 1.250 allotjaments rurals d’arreu del territori.

La campanya de suport al turisme català la difondran de manera desinteressada un bon nombre de mitjans de comunicació d’arreu del país, gràcies a un acord entre els impulsors de la campanya i l’Associació de mitjans d’informació i comunicació (AMIC), que compta amb 365 capçaleres al Principat entre mitjans digitals i de paper. El diari Ara també fa una aposta per contribuir a la difusió d’aquesta campanya, i la reproduirà a les seves pàgines desinteressadament, amb l’únic objectiu de contribuir a la remuntada del sector turístic català. 

D’altra banda, també difondran la campanya les revistes del grup cooperatiu Som: Descobrir, Sàpiens, Cuina, Arrels, El Món d’Ahir, Petit Sàpiens i els diferents mitjans de premsa comarcal del grup. No és la primera vegada que la revista Descobrir i el grup Som participen en campanyes que apel·len a la col·laboració i la solidaritat ciutadana per fer front a les dificultats provocades per la pandèmia; al mes d’abril de l’any passat va ser impulsora del projecte Llibreries Obertes, al qual es va sumar Òmnium Cultural, i que va suposar una injecció de mig milió d’euros per a les llibreries del país mentre tenien la persiana abaixada.

Previsions optimistes de cara a la temporada d’estiu
Els responsables de les confederacions d’agroturisme han presentat els balanços de la darrera temporada, un 2020 que han definit com “un any per oblidar” amb caigudes d’ingressos entre el 60 i el 80% i un increment de les despeses a causa de les restriccions per la pandèmia. Pel que fa a les previsions per a aquest estiu, s’han mostrat convençuts que el 2021 serà millor que el 2020 i es viurà una certa recuperació de la facturació, però sense arribar a assolir encara les xifres de facturació del 2019.

La Confederació Catalana d’Agroturisme i Turisme Rural (CONCATUR) ha explicat que les reserves per a aquest estiu avancen a bon ritme. Pel que fa al mes de juny ja estan al 38% d’ocupació, un 56% si ens centrem només en els caps de setmana. Pel que fa al juliol i a l’agost, el percentatge d’ocupació de mitjana ja supera el 50%, motiu pel qual es preveu que s’acabaran cobrint la totalitat de les places disponibles per a aquests dos mesos. Això sí, en relació als anys anteriors, han hagut de reduir la capacitat d’aforament i deixar més temps entre la sortida i l’entrada d’hostes, o bé incrementar la dedicació i la despesa de neteja i desinfecció. Les cases de lloguer íntegre (que es lloguen senceres a una unitat familiar) presenten ocupacions d’entre un 5 i un 10% més elevades que les de lloguer per habitacions.

Des de l’Associació Turisme Rural Girona, Costa Brava i Pirineu confirmen que, en aquests moments, els allotjaments adherits estan entre el 60 i el 64% d’ocupació de juny a setembre, i que han arribat a un 90% d’ocupació pel pont de Sant Joan, fet que els permet ser optimistes pel que fa a la temporada d’estiu. En la mateixa línia s’han expressat els establiment rurals adherits a la Confederació del Turisme Rural i l’Agroturisme de Catalunya (TURALCAT); gairebé la meitat dels allotjaments situen l’ocupació prevista pels mesos de juliol i agost entre el 80 i el 90%, i segons dades d’una enquesta interna, un 82% dels allotjaments preveu que aquest estiu es podria igualar o fins i tot superar les xifres d’ocupació del 2019, abans de la pandèmia, ja que el turisme rural podria tornar a ser una de les primeres opcions per a les vacances d’estiu.

Pel que fa al perfil dels hostes, la pràctica totalitat de les reserves registrades fins ara són de públic català, que de fet ja és el públic principal de l’agroturisme, però enguany el percentatge de reserves provinents de Catalunya és encara més elevat ja que les agències de viatges —la principal via d’entrada de públic estranger— no estan fent les reserves al ritme amb què les feien abans de la pandèmia. El cas de Costa Brava i Pirineu podria ser una excepció ja que sí que han començat a rebre algunes reserves procedents d’altres països europeus, tot i que menys que abans de la pandèmia. Cal veure com evoluciona la temporada per saber si es confirma aquesta recuperació del client de fora de Catalunya al nord del país.
Les confederacions d’agroturisme també constaten que les empreses d'activitats no estan vivint aquest retorn a la normalitat que sí que viuen els allotjaments, per la qual cosa les cases rurals aquest estiu es preparen per tenir un públic amb ganes de fer relax a l’allotjament i a l’entorn més immediat o de fer activitats pel seu compte defugint les aglomeracions.

Petició al nou Govern per evitar la massificació dels espais naturals
El director de la revista Descobrir, Joan Morales, ha volgut llançar un missatge al govern de la Generalitat constituït la setmana passada i al nou conseller responsable en matèria de turisme, Roger Torrent. Morales ha demanat al Govern i a la resta d’institucions del país que siguin valents per afrontar el canvi de model turístic que reclama el sector, aprofitant els aprenentatges que ha deixat la pandèmia. Morales també ha recordat que l’aposta pel turisme de proximitat ha d’anar acompanyada de polítiques de previsió i control de l’accés dels visitants als espais naturals (facilitant-ne la regulació amb l’establiment de busos llançadora o similars en els punts més afectats), i de campanyes de conscienciació ciutadana perquè es respecti l’entorn i s’evitin les imatges de massificació de l’estiu passat. Morales també ha recordat que “cal que es tirin endavant les infraestructures que el territori necessita per tenir una oferta turística en condicions, i en especial unes bones xarxes de transport públic i de vies i camins que afavoreixin la mobilitat lenta, que són necessàries no només per als visitants, sinó també per a la gent que hi viu perquè, com diu la màxima del turisme responsable i sostenible, un bon lloc per viure és un bon lloc per visitar”.