Manifest Descobrir - Hostes vingueren

Per un nou model de turisme al servei del país

L’esclat del fenomen dels habitatges d’ús turístic en l’oferta d’allotjament vacacional ha sotragat el sector, amb importants conseqüències en l’accés a l’habitatge dels residents.

Margalef, encastat literalment en un revolt al nord de la serra de Montsant, té poc més de cent veïns. És un poble menut, d’essència rural, que s’estiregassa paral·lel al riu, encaixat entre muntanyes. El típic poble d’interior afectat pel despoblament: 591 habitants l’any 1900, 354 el 1950, 129 el 2000, 107 el 2022. Però les seves cingleres són un referent internacional de l’escalada i l’abril d’enguany comptava amb 163 places d’allotjament, gairebé totes de la modalitat HUT (habitatges d’ús turístic; és a dir, per entendre’ns, com els que copen les cerques d’Airbnb). Tot plegat representa una plaça i mitja d’allotjament turístic per cada habitant i, si fa no fa, una cinquena part de totes les cases del poble dedicades a aquesta activitat.

Aviat en seran més si observem l’evolució que viu tota la comarca. De fet, segons la Diagnosi sobre la situació dels habitatges destinats a l’activitat turística als municipis del Priorat, elaborada recentment pel Consell Comarcal, els últims set anys el nombre de places disponibles a la zona ha passat de 372 a 1.133. Un augment del 205%. “La combinació de moltes segones residències que estan ocupades durant pocs dies l’any, l’existència d’habitatges antics en estat ruïnós i la proliferació dels habitatges destinats a usos turístics —HUT, sobretot— ha fet que actualment sigui molt complicat independitzar-se i iniciar un projecte de vida propi, en especial per als més joves”, afirma l’estudi, i dedueix que aquesta situació està provocant que molts prioratins amb feina a la comarca decideixin viure en indrets com el Baix Camp o la Ribera d’Ebre, que són més assequibles. També que treballadors del Priorat que són de fora del territori i que voldrien viure-hi no ho puguin fer. I és que la irrupció dels HUT, inicialment emmarcats en l’anomenada economia col·laborativa (Airbnb va néixer l’any 2008 com una plataforma entre usuaris d’oferta i demanda de cambres en cases habitades), ha multiplicat exponencialment el nombre de places turístiques a tot el món, tant en els entorns rurals com en les ciutats.

 

Pots llegir el contingut complet de l'article al número 301 del Descobrir. Subscriu-te per rebre la nova revista a casa!