Tot i l’esperançadora previsió del turisme interior de cara a la temporada d’estiu -que al juny ja presentava calendaris d’ocupació pràcticament complets- des del sector de l’agroturisme indiquen que, enguany, les xifres d’ocupació s’han situat entre 2 i 4 punts per sota, en comparació a l’estiu de 2022.
El debat sobre el lideratge que Barcelona ha adquirit com a port de creuers (per volum, és el primer d’Europa i el cinquè del món) contrasta amb la marxa enrere que altres destinacions han fet per limitar-ne l’impacte.
Investigadors de les universitats de Girona i Exester (Regne Unit) van revelar en un article publicat a la revista Marine Pollution Bulletin l’any 2021 que l’empremta de carboni d’un sol creuer pot superar la de 12.000 cotxes.
El turisme de creuers genera controvèrsia, però tant o més que la massificació urbana, se’n qüestionen les grans externalitats que provoca: emissions, residus, aigües grises... Analitzem les dades en un segon reportatge sobre aquesta activitat.
Barcelona és la ciutat europea més contaminada pels creuers. Durant el 2022 van arribar a la ciutat més de cent creuers amb mig milió de passatgers que van contaminar tres vegades més que tots els vehicles matriculats a Barcelona, segons dades de la Federació Europea del Transport i el Medi Ambient (Transport & Environment).
Pocs dies abans de Sant Joan, bona part de les cases rurals del nostre país ja presentaven un calendari d’ocupació pràcticament complet pels mesos de juliol i agost, marcant així l’inici d’una esperançadora temporada d’estiu.