Investigadors de les universitats de Girona i Exester (Regne Unit) van revelar en un article publicat a la revista Marine Pollution Bulletin l’any 2021 que l’empremta de carboni d’un sol creuer pot superar la de 12.000 cotxes.
I, pel que fa a la generació de residus, indiquen que un vaixell de 2.700 passatgers produeix una tona d’escombraries al dia. “Si bé els creuers representen un petit percentatge de la indústria mundial del transport marítim, el 24% de tots els residus convé atribuir-los a aquest sector”, segons el biòleg marí de la UdG Josep Lloret.
Més contundent és encara el darrer informe, de juny d’enguany, de la federació europea Transport & Environment. Els 218 creuers que navegaren pel continent el 2022 van emetre tants òxids de sofre com mil milions de cotxes, i atenció: el de Barcelona és el port més contaminat d’Europa, ja que els creuers que hi van raure alliberaren quasi el triple de SOx que tots els vehicles matriculats a la ciutat.
Val a dir que moure 200.000 tones consumeix uns 110.000 litres de combustible al dia, i l’Estimació de les emissions dels sectors marítim i aeronàutic vinculades al Port i Aeroport, encarregada per l’organisme Barcelona Regional el 2020, assenyala que el creuer és el sistema de transport amb majors emissions de gasos amb efecte d’hivernacle per passatger i quilòmetre recorregut, per davant de l’avió—i sense tenir en compte que Barcelona és un port base, punt d’origen i final, motiu pel qual molts dels seus creueristes arriben i se’n tornen als llocs de procedència via aeroport, afegint d’aquesta manera entre un 10 i un 30% d’emissions a les que ha produït el seu viatge per mar.
Pots llegir el contingut complet de l'article al número 300 del Descobrir. Subscriu-te per rebre la nova revista a casa!